Raak ik eraan gewend? - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van siety gerrits - WaarBenJij.nu Raak ik eraan gewend? - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van siety gerrits - WaarBenJij.nu

Raak ik eraan gewend?

Door: Siety Gerrits

Blijf op de hoogte en volg siety

15 September 2009 | Tanzania, Arusha

Terwijl ik hier aan de tafel zit, in het huis van Najib, met uitzicht op tuin met heel veel bloemen en bomen met paarse bloemen, met Afrikaanse muziek op de achtergrond, probeer ik weer een verhaal naar huis te schrijven over het leven hier in Arusha.
Vandaag nog maar 19 dagen te gaan en als je tegen me zou zeggen dat ik hier nog 6 maanden moet blijven, dan zou ik daar totaal geen problemen mee hebben :D
Want ik blijf genieten van al het moois wat elke dag weer om me heen gebeurd! Ik beleef veel, maar ik raak eraan gewend. Elke dag is weer een verrassing hier, hetgeen wat moeilijk lijkt wordt hier opeens heel makkelijk. Neem bijv. het verkeer, van een 2-baansweg maken ze hier met het gemak een 4-baansweg. Er wordt wat getoeterd en auto’s gaan voor je aan de kant.

Hoe zag de maandag tot zaterdag er gemiddeld uit?

’s Ochtends ontbijten we wat, gaan daarna koffie drinken bij een koffiebar, voordat we naar het werk gaan. Bij Shanga ( rond 9 uur) aangekomen worden we altijd geweldig enthousiast ontvangen door alle mensen die er werken.
Daarna gaan Anne en ik werken aan de boekjes die we voor de workshop hebben gemaakt. De boekjes die we hebben gemaakt bevat een uitgebreid lexicon. Dit duurt lang, omdat Swahili niet echt bepaalt in mijn systeem zit, dus elke letter moet ik dubbel checken voordat ik het typ :s
Om 14 uur gaan we lunchen met een paar mensen van Shanga. Lunch gepresenteerd in buffetvorm, met mangosalade, rijst enz.
Daarna hebben we om 16 uur een gebarentaalles, verzorgt door een van de gebarentaalleraressen. Samen met Anne verzinnen wij spelletjes, zoals vingerspellen, uitbeelden enz. De mensen vinden het prachtig en het is natuurlijk een leukere manier om de gebaren te onthouden.
Rond 17 uur nemen we afscheid van de mensen van het project. Eigenlijk gaat dan iedereen naar huis en komt security die ’s avonds de plek bewaakt.
Wij gaan nog even genieten van de zon bij de plaatselijke bar.
Meestal eten we hier, aangezien het niet veel duurder is dan zelf koken.
Uiteindelijk belanden we met z’n allen op de bank met een film geprojecteerd op de muur.

Vrijdag was een van de laatste keren dat we de school ‘Meru’ gingen bezoeken. Ik voelde me al niet helemaal lekker toen ik opstond.
Tijdens het bezoek op de school werd het eigenlijk alleen maar erger. Om een dalla dalla ritje te besparen, waarin ik zeker misselijk zou worden, besloten om een taxi te pakken.
Samen met een dove vrouw meegelopen naar de straat. Zij zou onze taxi regelen en ik, zo nieuwsgierig als ik ben, was benieuwd naar de manier hoe ze dit aan zou pakken. De taxichauffeur was zo geduldig met haar, er kwamen zelfs andere mensen bij om te helpen. Vooral de respectvolle manier waarop ze met haar omgingen vond ik prachtig om te zien. Zo hoort het ook! Iemand die doof is, is niet dom, ze communiceren alleen op een andere manier, that’s all!


Zondag zijn we naar de film; the proposal geweest. Een bioscoop met 2 zalen. Je betaald hier zo’n 3 euro voor een kaartje. Toen we naar binnen gingen (Stef, Anne and me) was de hele bioscoop zaal ( lees: 80 stoelen) leeg. Helaas liepen er na 10 min. al meer mensen naar binnen en natuurlijk komt net de langste persoon voor me zitten.. :s
De film was hilarisch, vooral de muziek die een rare wending maakt tijdens de romantische gedeelte van de film ( lees: een oude cassette die je afspeelt) Je had er bij moeten zijn :)

Er is iets met Shanga, al het goede lijkt op hun pad te komen, what you give is what you get!
Het zijn kleine stapjes, maar voor de toekomst zulke betekenisvolle grote stappen.
De school voor dove kinderen gaat er zeker komen, de plek is er, de kinderen zijn er meer dan genoeg, de leraren zijn er, de wil is er.
Ik hoop dat ik, samen met Anne, erbij mag zijn als de eerste steen word gelegd, dat zou echt geweldig zijn!
En vandaag hebben we de eerste dag van de workshop erop zitten. In het begin was ik er een beetje onzeker over. Maar na een half uur was dat gevoel al helemaal weg! Wat een geweldige interactie was er tussen de verschillende scholen. Ze kwamen er al snel achter dat er wel degelijk meerdere gebaren bestonden voor 1 woord en dat niet alleen 1 gebaar goed is, dat je ook in gebarentaal verschillende dialecten hebt. 3 verschillende talen werden door elkaar gebruikt en iedereen verstond elkaar, amazing!
Aan het einde wilde we graag evalueren, maar ze reageerde nergens op? Emanuel gevraagd om te tolken en toen kwamen, helaas, de punten die ze niet goed vonden. Ze hadden vooral klachten over het ETEN! Krijgen ze een gratis workshop, waarvan ik denk dat ze veel kunnen leren, ze krijgen geld om naar Shanga te komen en terug naar huis te gaan en ze klagen over het eten, wat ze niet goed genoeg vonden. Gelukkig waren er ook een paar die nergens problemen mee hadden en erg blij waren met de workshop die we gegeven hadden. Het cultuur verschil blijft, wat wij nooit zouden durven zeggen doen ze hier wel en andersom. We zullen zien wie er morgen komt opdagen...

Ik blijf elke week trouw verhaaltjes naar huis schrijven, maar heb het gevoel dat ze wat saai aan het worden zijn. Kom ik in het ritme van werken-eten-slapen? Raak ik eraan gewend?

Tot schrijfs :)

Spinning, laughing, dancing to her favorite song. A little girl with nothing wrong is all alone. Eyes wide open, always hoping for the song, and she will sing the song for everyone that comes along.
– Norah Jones –

  • 15 September 2009 - 12:23

    Lonneke:

    Neee niet een half jaar wegblijven! dat vinden wij niet gezellig.

    Haha, je geniet volop en ontmoet mooie mensen, wat geweldig om te horen. Ik geniet in ieder geval helemaal mee met je mooie verhalen....

    Kus, Lonneke H

  • 15 September 2009 - 12:26

    Wim En Willie:

    ja, weer een mooi verhaal van Siety uit Tanzania!! Saai??!! Helemaal niet, gewoon smullen. ik zie het voor me! En ik vind vooral dat verhaal over de evalutie zo prachtig!-alleen maar kritiek op het eten!! Blijven schrijven, Siety!!
    Veel plezier en je bent een fantastische Afrika-ganger!

  • 15 September 2009 - 12:27

    Fannie:

    Heej Siety!
    Erg leuk om je verhalen te lezen! De tijd vliegt echt he? Inmiddels zit ik ook alweer bijna 2 maanden in Suriname! Maar gelukkig heb ik nog 4 maanden te gaan! Geniet nog van je laatste 19 dagen!!!

    Liefs uit Paramaribo!

    Fannie

  • 15 September 2009 - 12:31

    Irene:

    Het is helemaal niet saai om je verhalen te lezen!
    Ik smul er van!

    Ik denk dat er nog maanden lang ervaringen komen 'boven-borrelen' die dan een plekje krijgen, straks als je weer terug bent in Nederland!

    (Wees maar blij dat je in Tanzania zit, want wij zeuren niet over het eten, maar over het weer...het is een beetje kil en het regent al de hele dag blûh...)

    Doei!! :)

  • 15 September 2009 - 12:32

    Anne:

    ben trpts op je! that's all i've got to say..

    thanks chica, together we can!

    kus

  • 15 September 2009 - 13:15

    Lenneke:

    Als t voor je gevoel wat saai begint te worden begint het vaak pas!! Dan kom je een beetje uit je 1ste-indruk-roes... blijf kijken want er is nog zoveel wat niet opgevallen is!! Zoooo geweldig t buitenland & andere culturen!! Nog 19 dagen.. dan ben je gewoon nog optijd voor je verjaardag!! das dan natuurlijk ook wel weer gezellig!!!

    dikke kus van ons

  • 15 September 2009 - 14:19

    Rob:

    Heej Siety,

    Goed bezig daar! Nog 3 weken genieten!

    Hier is het inmiddels maar grijs en grauw geworden...

    Hebben ze daar trouwens biltong?

    X

  • 15 September 2009 - 14:45

    Beer:

    Dag lief,

    Wat ben je mooie dingen aan het kleintje...
    Ikke trots op jou!!!
    Enjoy nog heel veeel...
    xje

  • 15 September 2009 - 17:05

    Wiebe&simone:

    hai lieverd!
    Wat geweldig om dit alles te lezen, we zijn stinkend jaloers en missen precies dat wat jij zegt dat je zo heerlijk vind op, en Tanzania. Geniet maar lekker, en wil je basle, babu en ema een welgemeende knuffel geven van ons, hun missen ik heel erg!! mooie mensen kom je in je leven vaak tegen maar een handje vol stelen je hart!!!!
    dukke zoen aan saskia en vooral ook aan jou!!!!
    kuskus

  • 15 September 2009 - 17:18

    Siryl & San:

    Respect hoor!! Geniet nog ff lekker een half maandje en hopelijk kost het niet teveel moeite om afscheid te nemen.. :-(

    Toi toi!

  • 15 September 2009 - 17:35

    Moeke:

    Ha die Sietykind

    Je hebt gelijk.
    Het is een erg korte periode. Maar goed, je hebt waarschijnlijk (ook in zo,n korte periode)iets in gang kunnen zetten bij veel mensen daar. Alleen al de vrolijke uitstraling die ik op al je foto,s zie zullen zeker hun uitwerking hebben.
    Het is waar: je krijgt wat je geeft!
    Wie weet wat voor vervolg dit avontuur nog zal hebben.

    Hier is alles oke.
    Tigo is inmiddels waterpokkenvrij en de berichtjes voor de Gerritsclan zijn ingeleverd.Zaterdagavond was hier Appelpop en zondag zijn we naar Oma geweest.
    Maandag heeft Bunnik het kunstwerk gebracht en vandaag had ik bezoek van Jacqueline in mijn atelier
    Haar moeder is afgelopen vrijdag begraven.Triest dus.
    Het verhaal van Marlou heb je wel gehoord van Jasja neem ik aan.
    Anders moet je haar nog maar mailen.
    tot zover.
    Beetje saai maar het kan niet altijd koelikoelie zijn toch?

    Laat je vleugels wapperen...

    Moeke

  • 15 September 2009 - 19:01

    Lucie,Kris En Majo:

    Beste Siety,

    Waar zitte toch keind?
    Zitten we hier met zn drieen hyves te checken...zonder jou.
    We hebben genoeg nieuwe roddels heur! Dus als je iets wil weten...

    We hebben geconcludeerd dat jouw verhalen he-le-maal niet saai zijn...maar dat weet je zelf ook wel. Toch geven we je even de bevestiging die je zo nu en dan nodig hebt!Toch?;)
    Jij blijft niet langer weg want wij zitten hier al met de pepernoten en speculaas op jou te wachten...

    Ow ja en namens Kris; "ninakupenda"
    ...lucie en ik weten niet wat het betekent maar we sluiten ons er bij aan! :)

    See you soon

  • 15 September 2009 - 19:09

    Suus:

    He Meissie
    Saai hoe kom je erbij.
    Als jij vertelt is het nooit saai mop.
    Wat je allemaal mee maakt is mooi om te lezen!
    Wat doe je toch iets goeds voor de mensen daar,geweldig meis.
    En idd niet langer weg blijven!Maar snap dat voor jou de tijd voorbij vliegt.
    Hier alles goed.
    Maandag is onze kleine meid jarig en heb er heel veel zin in.
    Tot snel meissie
    lekker genieten
    hele dikke kus en knuffel

  • 16 September 2009 - 05:28

    Anke S:

    Saaaaaaai? Hoe kom je erbij. Voor jou begint het misschien te wennen maar voor ons is alles nieuw om te lezen!

    Super om te lezen hoe je daar zo geniet.

    Enjoy!!

    X

  • 16 September 2009 - 10:09

    Anke B:

    Siet, wat een prachtige verhalen!!! Ben eindelijk "bijgelezen" en kan nu al niet wachten tot de volgende... Geniet! X Anke

  • 16 September 2009 - 11:36

    Niek:

    Mooi verhaal! Wat zijn die potjes met gaatjes en stengels eigenlijk?

  • 16 September 2009 - 17:14

    Fleur:

    lieve siety

    ik zie je leuke foto!
    hoe is het?
    met mijn ook goed
    jij kinderen helpen met leren gebaren?
    ik ga volleybalkamp vrijdag.
    ik jou erg missen scouting.
    ik hoop dat je snel terug te zien.

    doeeeei
    ik zal erg missen je
    knuffel van Fleur.
    En groetjes van iedereen uit hernen.

  • 16 September 2009 - 18:29

    Ellen:

    He Siety,
    De rest schrijft het ook, maar niet stoppen met schrijven!!!!
    het is leuk om je verhalen/belevenissen/cultuurverschillen te lezen. En natuurlijk goed om te weten hoe het met JOU gaat!! Geniet er daar nog maar met volle teugen gaan.
    Want hier in Nederland gaat het gewone leven wel echt door van werken/eten/slapen!! Hier in NL alles goed, vorige week terug gekomen van een heerlijke vakantie op Kos. En nu weer aan de bak!
    Meissie, nog veel plezier dan en nogmaals super gaaf dat je dit allemaal doet!
    Liefs Ellen

  • 16 September 2009 - 22:23

    Tantegertje:

    Heej die Siety.

    Als ik hier op mijn bank, met de tv aan achter mijn labtop dit berichtje zit te typen, je verhalen lees en de foto's zie, voel ik hoe scheef het in deze wereld toch allemaal gegroeid is en in elkaar zit.
    Fijn dat er mensen zijn die op een of andere manier proberen te helpen waar het kan.
    Dus Siety, al waren je berichtjes saai, ze zijn fanfastich om te lezen.
    En ik kan alleen maar zeggen; chapeau.
    Geniet ze nog.
    KNUS Gert


  • 18 September 2009 - 15:14

    Nienke:

    de tijd vliegt voorbij, maar koester ieder moment! en zo te lezen doe je dat ook!het eten was niet goed?!, maar verder dus geen commentaar en dat is heel goed dan hoor!dat is eigenlijk wel een compliment!(behalve voor de kok dan!)xnien

  • 20 September 2009 - 10:42

    Geert:

    Ha Siety,
    Ben ik op zolder mijn computer aan het opruimen (na 36 herstarts, vastlopers enz. grrrr) kom ik opeens jouw reisverslag tegen. Even diagonaal over heengelezen en meteen waren mijn computerproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen (dwz waren minder erg). Eerste indruk van jouw verhalen: geweldig. Ik ga er straks goed voor zitten en schrijf je dan een langere reactie. Ik zie dat je al weer bijna thuis komt, dus ik moet snel zijn...:) Komt goed! Groeten uit Horst.

  • 20 September 2009 - 10:53

    Esther:

    Lieve Siets!!!

    Al weken volg ik je verhalen trouw via je site en nu dan pas een krabbel......
    Meis, meis, wat maak jij toch een avonturen mee. Je reis heeft misschien al meer met je, gevoelens en gedachten, gedaan dan je je kon voorstellen. Maar die herinneringen zullen voor altijd bij je blijven en je vormen wie je bent. Een kanjer!!! Die mensen daar zijn zo blij dat jullie er zijn en om hen te helpen/ iets mee te geven. Blijf dat doen, volg je hart. Jullie doen goed werk. Het is fijn om te lezen dat je geniet van al die kleine dingen, wat in Ned minder belangrijk lijkt. Dat maakt je gelukkig. Nog maar 13 dagen te gaan, zag ik. Jeetje, time fly's. Geniet van al je ervaringen, de mensen om je heen, de omgeving en de liefde van die kinderkes!!!
    Met mij (en m'n hormonen) gaat het geweldig goed. Ik ben nu 25 weken zwanger. 'T buikje wordt langzaamaan boller en mooier. I'm proud!! Met de uk gaat ook alles goed, vrijdag weer controle.
    Ik hoop je snel weer te zien als je terug komt. Herfstvakantie, eind oktober??
    Dag lieverd, ENJOY!!!!!
    Dikke smakkerd van Essie

  • 20 September 2009 - 19:32

    Kewin:

    Heey Girl
    how ary you??
    hier in holland in (Nijmegen) is alles goed
    en daar aan de anderen kant van de Wereld??
    ik mis je wel hoor je moet snel weer gaan werken

    Liefs Kewin xxx (Twan)

  • 21 September 2009 - 08:42

    Reggy:

    Hey lieve Siet,
    ik vind je verhalen prachtig hoor! Maar nog mooier vind ik dat wat je allemaal doet daar! Echt super! :) Snap dat je daar nog wel langer zou willen blijven... Geniet van ieder moment daar nu het nog kan!

    Heel veel lieve groetjes van mij!

  • 21 September 2009 - 13:12

    Wieteke:

    nice siet!
    kusje

  • 21 September 2009 - 17:11

    Gaby:

    Ha siety,
    Meid meid, wat een ander leven heb je nu!!!
    Nog klachten gehad over het eten?;)
    Tis wat he!
    Het is wel stiller geworden in de klas ondanks dat we in aantallen verdubbeld zijn.
    Duurt het echt nog zo lang voor je weer terug komt?:(
    Nou, geniet ervan.
    knuffel,
    Gaby

  • 22 September 2009 - 09:54

    Aimée:

    Hey lieve Siety!!

    Wat een avontuur!!! Heel mooi om je verhalen te lezen en wat een super gave foto's!!! Geniet er van en stay positive!

    Veel liefs!


  • 22 September 2009 - 14:11

    Sara:

    Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen hoor! Geniet van de tijd dat je daar nog bent!
    Groetjes, Sara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

siety

de wintermaanden vier ik in Australie en Indonesie. 2 maanden alleen back packen en daarna komt Ruud, Jasja en Tom :)

Actief sinds 17 Sept. 2006
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 39274

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 28 Februari 2013

Australie en Indonesie

17 Augustus 2009 - 03 Oktober 2009

Siety in Tanzania

30 Maart 2007 - 02 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: