STEP BY STEP - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van siety gerrits - WaarBenJij.nu STEP BY STEP - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van siety gerrits - WaarBenJij.nu

STEP BY STEP

Door: Siety Gerrits

Blijf op de hoogte en volg siety

07 September 2009 | Tanzania, Arusha

There's always something unpredictable, but in the end it's right - green day -

Ik moet toegeven dat ik nog nooit zoveel moeite heb gehad om een verhaal te typen.
Er blijft uiteindelijk nog zoveel ongezegd, want ik maak teveel mee.
Ten eerste moet ik nog steeds wennen aan alles om me heen, al leer ik ermee omgaan en blijf ik de meeste gebeurtenissen vanuit een optimistische kant bekijken.

Vorige week zaterdag zijn we 's avonds naar een restaurant geweest met uitzicht over een groot deel van Arusha. Met de zonsondergang op de achtergrond heb ik mooie foto's gemaakt.
's Avonds zijn we met een groepje naar Masai camp geweest. Tijdens het dansen ( lees: 2 Masai mannen om ons heen, om de andere mannen op een afstand te houden :s ) zag ik een Amerikaans meisje. Ze had wat ruzie met een jongen en ik zag dat ze huilde. Ik ben er naar toe gelopen en heb haar hand vastgepakt en naar onze groep, die inmiddels ook naar de dansvloer was verhuisd, gebracht. Ze huilde en vertelde dat ze haar moeder miste en dat ze die jongen niet kende. Ze had, zo te zien, al veel gedronken en ik, ik wilde alleen maar zorgen, zorgen dat dit meisje veilig thuis zou komen. Uiteindelijk hadden haar vriendinnen haar weer gevonden en kon ik de hele avond nergens anders meer aan denken dan dit Amerikaanse meisje rond de 17 met blonde haren.

Zondag was een relaxte dag, met een meeting voor dove mensen in een school, dichtbij ons appartement. Tijdens deze meeting werden Anne en ik weer uitgebreid ondervraagt. Ik blijf het bijzonder vinden dat mijn gebarentaal in het Swahili steeds beter gaat. Helaas wil de articulatie van de woorden nog niet goed lukken, domweg omdat ik ze gewoon niet weet. Maar met alleen mijn handen laten wapperen kom ik al een heel eind :)

Maandag zijn we weer naar de school geweest, met Mike veranderd niks. Ik blijf me om hem heen niet prettig voelen en ik leg me erbij neer. Ik ben hier voor de leraressen en voor alle ongelooflijke leergierig en enthousiaste kinderen. Na het maken van nog meer les materiaal, besluiten Anne en ik dat we verder weinig kunnen doen op deze school. En hierdoor willen we dit project afsluiten. Samen met Saskia gaan we opzoek naar een ander project en deze vinden we :)
een school voor 22 dove kinderen in een dorpje Ilboru.
Woensdag zijn we bij dit project gaan kijken. In 2004 is dit ook een project geweest van Terre des hommes, zoals meerdere scholen in Arusha.
Het zijn 2 lokalen, in 1 lokaal zitten allemaal gehandicapten kinderen. Oa. mensen met downsyndroom en die had ik met een donkere huidskleur nog nooit gezien. Maar ze zijn net zo enthousiast en geweldig als ik ze al ken.
In het andere lokaal zitten 22 dove kinderen. In verschillende leeftijden, het lokaal is verdeeld in 3 delen. Elk deel heeft een paar tafeltjes met te weinig stoelen en andere middelen om goed basis onderwijs te geven.
De leraren hebben ook hier een hart van goud en zijn redelijk gebarentaal vaardig. Vooral 1 leraar springt ertussen uit. Hij geeft zo goed en vooral leuk onderwijs dat de hele klas enthousiast wordt :)
We spreken met de ' mama' van de school af dat we 3 dagen komen kijken en dat de leraren die onderwijs geven aan de dove kinderen voor een workshop ( gegeven door ons) 6 dagen bij Shanga komen.
Alles lijkt goed geregeld en we voelen ons hier zeer welkom :)

Donderdag gaan Anne en ik met veel enthousiasme naar het project in Ilboru, waar we al snel achterkomen dat ze dachten dat wij les zouden geven. Mis communicatie, alweer. Wij geven geen les. We gaan niks overnemen, we kijken hoe alles gaat en vanuit deze kennis gaan we samen met de 2 leraressen van Shanga een workshop geven. De insteek is leren van elkaar.
De leraren zijn enigzins teleurgesteld, maar het lesgeven wordt weer snel opgepakt en wij observeren.
's Middags gaan we naar Shanga en zien we Rik en Sonja ( 2 bekende mensen uit Nederland) Ze doen een gebarentaal les mee en vinden het geweldig wat we voor de mensen hier doen....
Ook krijgen we het geweldige nieuws te horen dat Mike is ontslagen :D
Nog steeds kan ik het niet geloven. De Mama van de Mount Meru school wil aan ons haar excuses aanbieden, voor de manier waarop Mike met ons is omgegaan.
Ik ben zo blij voor de leraren en kinderen van deze school. Hopelijk krijgen ze nu een head master die meer gevoel heeft!

Vrijdag zijn we weer naar de school in Ilboru geweest.
Ik zie....
Ik zie dat de kinderen hier veel te weinig speelgoed hebben, ik zie het gebrek aan materialen om goed les te geven, ik zie de kleren met grote gaten erin, ik zie hun kapotte schoenen waarop ze elke dag kilometers mee moeten lopen,
maar ik zie ook veel geluk, veel vrolijkheid en enthousiasme, ik zie hun behulpzaamheid en hun leergierigheid, hun respect naar de leraren, ik zie veel dingen waar we in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zaterdag zijn we dan eindelijk op safari geweest! Samen met Najib en Andrew. Weinig woorden, zie foto's!

Gisteren met Stef en Axel naar the snake park geweest. Grote slangen die piepende kuikentjes opeten, niet echt mijn ding! Ook was ik geen fan van de krokodillen. 's Avonds met z'n allen pizza gegeten en heerlijk optijd naar bed gegaan.

Volgende week gaan we overhuizen naar het huis van Najib, Stef woont hier ook en het is natuurlijk veel gezelliger om met z'n allen bij elkaar te wonen :D

En nu ben ik blij dat mijn verhaal, mijn ervaringen in het mooie Tanzania, weer geplaatst kan worden :D
Veel leesplezier en onwijs bedankt voor alle leuke en lieve reacties op mijn vorge berichten. Het doet me erg goed om reacties te lezen van zoveel verschillende mensen :D

Liefs Siety

  • 07 September 2009 - 09:12

    Wim En Willie:

    Hi die Siety!! Tijdens je vorige brief waren we nog op reis en konden we om één of andere virtuele reden ons bericht niet kwijt. We zijn nu weer terug in NL en daarmee ook meer email gemak! Nou jó, we herkennen zoveel in wat je verteld!! Elkaar begrijpen, communiceren over de verschillen in taal, cultuur en ontwikkelen vraagt enorm veel! En de manier waarop je schrijft, hoe je er mee omgaat ... petje af hoe positief je blijft en dat je het goede op andere plaatsen blijft zoeken!! Kortgeleden deed ik een studie, moest ik een opdracht doen, over cultuurverschillen in het bedrijfsleven. Als proloog gebruikte ik dit: 'said is not yet heard, heard is not yet understood, understood is not yet approved, approved is not yet applied, applied is not yet continuously applied, continuously applied is not yet being satisfied! Veel in you werk heeft daar ook mee te maken! We zijn heel heel trots op ons buurmeisje van vroeger!! Zien weer uit naar je volgende brief!!

  • 07 September 2009 - 10:11

    Marjoleine:

    Siety,

    Wat een avonturen....
    Heerlijk om te lezen!
    Ik vind het overigens erg knap dat je zo optimistisch blijft.
    R-E-S-P-E-C-T

    De altijd zo sociale Siety is ook alweer om de hoek komen kijken lees ik wel.

    Ook goed om te lezen dat Mike niet meer werkzaam is op school; "in the end its right"!

    "I hope you had the time of your life"

    Dikke kus

  • 07 September 2009 - 10:48

    Moeke :

    hallo Siety

    Als je ooit een keer teruggaat dan ga ik met je mee....
    Met "mijn" gebarentaal kom ik vast ook een heel eind en ik heb heel veel competenties op allerlei gebied. Ja toch? Moet het er met je vader eens over hebben...Fijn om te horen dat het zo zinvol is wat je daar allemaal doet en dat je het nog steeds naar de zin hebt.
    Hoorde dat de 2 bekende Nederlanders uit je verhaal Rik Velderhof en Sonja Bakker zijn
    Wat grappig om die in je gebarenles te hebben!

    Hier is alles oke
    Na een drukke afgelopen week ( repetitiedag met het koor, expo intra-art, eten Mariejose en piet,dijkenloop -we hebben je gemist- en kunstroute zaltbommel)ben ik de eerste dag van deze week weer in het atelier begonnen.
    Heerlijk rustig..
    Tot zover
    Ik ga je later nog mailen over de gerritsclan

    laat je vleugels wapperen...

    koeliekoelie


  • 07 September 2009 - 11:27

    Irene:

    Wat een heerlijke avonturen weer, gelukkig ben je niet opgevreten door die leeuwen of krokodil! Geniet er van! Ik ga fijn ;( grammaticaNGT/conguentie voorbereiden. Ook hartstikke leuk (@?%$&?^*!&)

  • 07 September 2009 - 11:59

    Mark:

    Siet! Wat maak je allemaal mee zeg, als je weer thuis bent heb je nog een jaar nodig om dit allemaal te verwerken. Leuk zeg.
    Succes verder, X neef

  • 07 September 2009 - 12:29

    Kitty:

    Sietje!
    Heel goed dat je de positieve dingen blijft zien! Errug belangrijk!! En verder; WAUW!

    XX

  • 07 September 2009 - 13:05

    Gaby (HU):

    Lieve Siety,
    Meid wat maak je veel mee!
    Maar zo te lezen geniet je volop en leer je ook veel.
    Zoals je schrijft, zie ik het helemaal voor me.Ik mis je wel op school hoor, je aanstekelijke lach en de lol die we hebben.Afgelopen week met 28 man ngt-les, in klein lokaal...zie je het voor je!
    Geen gedoe. Ben nu zelf bezig met tickets voor de reis naar USA naar Gallaudet.
    Héél veel suc6 en plezier daar.Geniet ervan.
    kus,
    Gaby.

  • 07 September 2009 - 14:07

    Jasja:

    Allerliefste Siety,

    Ik ben blij om te lezen dat het zo goed gaat daar in Africa :D
    Moeke, weet je wel zeker dat het Sonja Bakker is :s:s:s I mean: Africa/Sonja?

    Super trouwens dat er ook andere buitenlanders zijn, dat je die zomaar tegenkomt zeg maar, is niet echt stageplek nummer 1 lijkt me..Hoe dan ook wel leuk dat er dus meer mensen zijn om gezellig biertjes mee te drinken en dansjes mee te wagen :D

    Als je nog iets over Nederland wil horen? ik heb weinig roddels eigenlijk, had je wel al begrepen dat Anke zwanger is enzo? Dat school weer volop bezig is :s en ik heb trouwens een nieuwe camera, voor me verjaardag :D een rose! Vellie bjoetiefoel!

    Lieve schat, ik bewonder je enorm met al je avonturen, ik zal veel foto's van Tigo maken zodat je straks niks gemist hebt :)

    Dikke koeliekoelie voor jou! (ben ook wel beetje blij als je weer in Nijmegen bent)

    Ps. mooie sjawl heb jij, ruikt ie nog lekker?? :D smak daaaaagg

  • 07 September 2009 - 14:57

    Lucie:

    Hey,
    Pas je wel op tussen al die krokodillen. Wat een pracht kindjes hebben ze daar. Siet, ik ben trots op je!
    Volgend weekeind Appelpop, ik ga je missen!
    Groetjes Lucie

    Ps:We hebben een neefje, Sam!!!

  • 07 September 2009 - 15:05

    Ton:

    Nice. Gave foto's!
    Zo'n kameel staat je ook goed ;-) Enjoy!

  • 07 September 2009 - 17:36

    Laura Uit Wamel:

    Lieve Siet,

    Weer geweldig wat je allemaal mee maakt en doet voor de plaatselijke bevolking. Erg indrukwekkend om te lezen.
    En erg mooie shoots...

    Ik wens je nog veel succes, enorm veel plezier en geniet van alles om je heen.

    Liefs Laura

  • 07 September 2009 - 17:50

    Eef:

    Heej Siety! Ik kom er nu pas achter dat je erweer vandoor bent.. ben er even voor gaan zitten, en heb met plezier al je verhalen gelezen! Het lijkt me een erg indrukwekkende, maar o zo mooie reis.
    Doe wat je doen kan, en probeer zo veel mogelijk te genieten!

    Take care!

    Eef

  • 07 September 2009 - 18:27

    Lenneke:

    Nee Sonja BAREND bedoel ze volgens maj.. Se sein toch helemaal nie dik genoeg daar.. dan ga Sonja bakker fajiet fan.... is nie goed nie!!

    Dusss heey maar coelliejoelie man je safari-tocht!! en zeker beter dat die mister mike ontslag heeft gekregen!! Kan natuurlijk ook nie zo'n boze man bij al die lieve kindertjes....
    hier verder geen spannend nieuws.. Tigo is lief en heeft trouwens de waterpokken.. al heeft hij er maar heel weinig en lijkt hij er oo kgeen last van te hebben.. Hij lacht nog net zoveel als altijd! Ben benieuwd hoe hij er eind van de week uitziet!!

    kuskuskus
    Lenneke Roy & Tigo!


  • 07 September 2009 - 19:39

    Manja:

    hoi siety,

    wat een avontuur maak je mee zeg, je ziet 't normaal allemaal op tv documentaires over vrijwilligers die de mensen daar op welke manier dan ook helpen.
    je mag ontzettend trots op jezelf zijn dat jij daar ook een van bent.

    x manja

  • 08 September 2009 - 07:26

    Moeke:

    nee hoor Jasja en Lenneke was echt Sonja Bakker
    Ze schijnt een (niet eens buitenechtelijke want ze is gescheiden) relatie te hebben met Rikkie. Dat ik dat jullie nou toch moet vertellen!!!! pssssst......hou het onder ons anders strijkt de hele story,prive enz paparazzi in Tanzania neer!!!!

    Lenneke waarom weet ik als oma niet dat Tigo de waterpokken heeft?????

    sorry Siety moest even...


  • 08 September 2009 - 09:37

    Ilvy:

    Siety!!
    Wat een verhalen en wat een foto's :D
    Erg leuk om zo van je avontuur op de hoogte te blijven! Blijf genieten!
    Ik mis het bakje koffie s'ochtends samen met je :D
    Dikke kus Ilvy

  • 08 September 2009 - 12:09

    Marjolijn:

    he siet!!
    super leuk om al je verhalen te lezen!!!
    je maakt weer heel wat moois mee...!
    nou geniet ervan en ik wacht weer op n volgend verhaal...
    Kus van ons drietjes

  • 12 September 2009 - 06:50

    Ruben:

    Ha die Siety,

    Dat klinkt goed daaro en ziet er goed uit. Het klinkt ook echt te gek wat je daar allemaal aan he doen bent! Goed werk dus!

    Ga nog even zo door en een hele dikke kus van Ruben

  • 12 September 2009 - 09:56

    Snurkacholic:

    yo chica, wazzup you.. mozziefree tonight? get the beers out & the konyagi, aiaiai! badaai sana smurf! kisi

  • 12 September 2009 - 13:58

    Noortje:

    Heej Siety,

    wat leuk om je ervaringen te lezen. Als ik het zo lees ben ik wel ontzettend jaloers.
    Geniet er nog van!!

    Groetjes Noortje

  • 12 September 2009 - 19:44

    Suus:

    He meis
    Dus jullie hebben weer een nieuw project,altijd weer spannend!
    Dus hij is ontslagen idd gelukkig voor de kindertjes daar.
    Als je dat leest over dat ze haast geen speelgoed en kleertjes hebben zou ik je graag wat mee gegeven hebben!
    Dat je gewoon met bescherming uit moet getsie!
    Pas goed op jezelf meis.
    Hele dikke kus en knuffel

  • 13 September 2009 - 12:37

    Krystel:

    siet!

    je bent bezig met iets waar je ontzettend goed in bent,
    je had het lef om tussen de olifanten, krokodillen, slangen en mike ;-) te bewegen en op de foto's zie ik dat je geniet.
    siet, dat doet me goed.

    Bahati njema!

  • 18 September 2009 - 15:24

    Nienke:

    whooh!je bent echt super dichtbij de wildebeestenboel geweest he!!echt super gaaf!xnien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

siety

de wintermaanden vier ik in Australie en Indonesie. 2 maanden alleen back packen en daarna komt Ruud, Jasja en Tom :)

Actief sinds 17 Sept. 2006
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 39278

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 28 Februari 2013

Australie en Indonesie

17 Augustus 2009 - 03 Oktober 2009

Siety in Tanzania

30 Maart 2007 - 02 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: